Poradnia wydaje opinie w sprawie:

  • Wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
  • Wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej
  • Odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego
  • Zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego
  • Objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej
  • Dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia
  • Udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
  • Przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy
  • Pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadgimnazjalnej
  • Zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu
  • Braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych
  • Objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu,
  • Objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w szkole lub placówce.
  • Opinia ze względu na specyficzne trudności w uczeniu (Dostosowania warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu dojrzałości, egzaminu zawodowego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia),
  • O której mowa w art. 16 ust 10 pkt 2 lit.a UoSO (spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą)
  • Inne opinie o przebadanych.

W celu ubiegania się o w/w opinię należy:

  1. Wypełnić i złożyć wniosek o przeprowadzenie badania psychologiczno – pedagogicznego
  2. Zgłosić się na badania w ustalonym przez Poradnię terminie, a następnie złożyć wniosek o wydanie opinii.

W celu ubiegania się o opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się należy:

  1. Wypełnić i złożyć wniosek o przeprowadzenie badania psychologiczno – pedagogicznego.
  2. Zgłosić się na badania w ustalonym przez Poradnię terminie, a następnie złożyć wniosek o wydanie opinii.
  3. Uczeń gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej, który nie uzyskał opinii na wcześniejszym etapie edukacyjnym, do wniosku musi dołączyć pozytywną opinię Rady Pedagogicznej szkoły do której uczęszcza.
  4. Do dokumentacji należy dołączyć ksero dyktand, zeszytów z języka polskiego i matematyki (po kilka stron) z kl. obecnej i klas młodszych.
  5. Do wydania opinii niezbędne jest przedstawienie dowodów pracy nad poprawą pisowni oraz bardzo dobra znajomość zasad ortograficznych.

 

Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 10 czerwca 2015r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych /Dz.U.2015.843/, opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się może być wydana uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu przez niego trzeciej klasy szkoły podstawowej i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej /§4. 1./. Opinia ta będzie ważna przez cały okres kształcenia ucznia w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej. Ponadto, ta sama opinia, oprócz wskazania do objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, będzie również podstawą do dostosowania warunków przeprowadzania sprawdzianu w szkole podstawowej, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe do indywidualnych potrzeb  edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia.