Drogi Rodzicu,
Zapraszam Cię do wspólnych ćwiczeń ze swoim dzieckiem, prezentuję ciekawe ćwiczenia logopedyczne z zakresu motoryki języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy oraz ćwiczenia oddechowe, oddechowo- fonacyjne i słuchowe. W zależności od wady wymowy, ćwiczenia dostosowane są zarówno do młodszych, jak i nieco starszych dzieciaków. Życzę powodzenia 
Ćwiczenia logopedyczne
Ćwiczenia języka:
- wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej,
 - klaskanie językiem, naśladowanie głosu konia,
 - dotykanie językiem górnych zębów po stronie wewnętrznej, podczas szerokiego otwierania jamy ustnej – zabawa liczenia zębów,
 - naśladowanie mycia zębów,
 - cofanie języka w głąb jamy ustnej zaczynając od górnych zębów,
 - naśladowanie mlaskania,
 - „mycie” językiem podniebienia,
 - oblizywanie górnej wargi później dolnej,
 - wypychanie językiem policzków,
 - śpiewanie znanych melodii na sylabach: la, lo, le, lu, ly.
 
Ćwiczenia warg:
- cmokanie ustami,
 - wysuwanie zaokrąglonych warg do przodu (ryjek świnki),
 - wydawanie odgłosów:
 
Krowy – mu, mu,
Kukułki – kuku, kuku,
Sowy – hu, hu, hu,
Psa – hau, hau,
Rybki – plum, plum,
Pukania – puk, puk, puk,
Uderzenia – buch, buch.
- wysuwanie warg do przodu, a następnie naprzemienne ich otwieranie i zamykanie – naśladowanie pyszczka rybki,
 - nakładanie dolnej wargi na górna i odwrotnie,
 - wymawianie samogłosek i-u, a następnie a, e, i, e, u,o, y,
 - dolną wargą zasłonić dolne zęby i odwrotnie górną wargą zasłonić górne zęby,
 - dmuchanie przez złączone wargi, lekko wysunięte do przodu.
 - układanie warg w kształcie ryjka, a następnie ich rozsuwanie do uśmiechu.
 
Ćwiczenia podniebienia miękkiego:
- ziewanie (podnoszenie i opadanie podniebienia),
 - kaszel z językiem wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej, „Chory Miś”,
 - chrapanie na wdechu i wydechu,
 - wymawianie sylab: ak, ka, ku, aka, oko, uku,
 - oddychanie: wdech przez nos, wydech przez usta,
 - głęboko wdychamy powietrze nosem, wydychamy ustami (usta cały czas otwarte),
 - wdychamy powietrze ustami i wydychamy ustami, nos zatykamy,
 - buzia otwarta, czubek języka na dole – energicznie wymawiamy „k”, „u-k”, „ch”, „uch”,
 - buzia otwarta – naśladujemy gęganie gąski (pracuje tył języka i podniebienie),
 - chrząkanie,
 - naśladowanie płukania gardła,
 - buzia otwarta, język na dole – chuchamy,
 - wciągamy powietrze przez rurkę, przenosimy watkę lub kawałek styropianu na inne miejsce.
 
Ćwiczenia oddechowe:
- wdech przez nos, (powoli, zapamiętujemy zapach kwiatka) wydech ustami,
 - wykonanie wdechu i zdmuchiwanie świeczki (powoli, szybko) na wydechu,
 - wykonywanie wydechu wymawiając „s” z jednakową głośnością, (wypuszczanie Powietrza z balonika),
 - wykonanie wydechu wymawiając „s” raz ciszej, raz głośniej
 - wydmuchiwanie baniek mydlanych przez słomkę,
 - zdmuchiwanie płomyka świecy przy zwiększanej stopniowo odległości,
 - dmuchanie na kłębuszki waty, papierowe kulki, piłeczki, zawieszone na stelażu waciki, gąbki, zabawki, wiatraczek, chorągiewkę,
 - nadmuchiwanie balonów jednym wydechem,
 - huśtanie ulubionej zabawki. Dziecko leży na plecach, na brzuchu ma położoną zabawkę, wdech – unoszenie zabawki do góry, wydech opuszczanie zabawki,
 - chłodzimy gorącą zupę,
 - zdmuchiwanie mlecza,
 - odtajanie zamarzniętej szyby,
 - dmuchanie na waciki (zawody – kto dalej dmuchnie),
 - piłeczki pingpongowe- kto dmuchnie piłeczkę do bramki,
 - śmiech:
 
staruszki – he, he, he
kobiety – ha, ha, ha
mężczyźni – ho, ho, ho
dziewczynki – hi, hi, hi.
Ćwiczenia żuchwy:
- zamykanie i otwieranie domku – szerokie otwieranie buzi, jak przy wymawianiu głoski „a”, zamykanie buzi;
 - „grzebień” – wysuwanie żuchwy, zakładanie dolnych zębów na górną wargę i przesuwanie nimi po niej; zakładanie górnych zębów na dolną wargę i brodę (na zmianę) i poruszanie po nich;
 - „krowa” – naśladowanie przeżuwania trawy przez krowę;
 - guma do żucia – żucie gumy lub naśladowanie tej czynności.
 
Ćwiczenia słuchowe
Ćwiczenia wrażliwości, pamięci słuchowej, analizy i syntezy słuchowej, słuchu fonetycznego i fonemowego
- rozpoznawanie odgłosów z otoczenia – wszelkich możliwych słyszanych w danej chwili;
 - rozpoznawanie odgłosów wywołanych celowo przez prowadzącego (po uprzednim zapoznaniu się z nimi);
 - rozpoznawanie głosów zwierząt, pojazdów lub sprzętów gospodarstwa domowego nagranych na płycie;
 - zabawa „Kto zawołał?” – rozpoznawanie głosu wołającej osoby;
 - zabawa w odnajdywanie ukrytego grającego przedmiotu;
 - wyodrębnianie wyrazów w zdaniu – ilość wyrazów można zaznaczać ilością odkładanych przedmiotów, np. klocków;
 - liczenie sylab w wyrazach;
 - rozpoznawanie początkowej lub końcowej głoski w wyrazach;
 - wyodrębnianie danej, umówionej sylaby z ciągu różnych sylab wypowiadanych przez prowadzącego (da ma wa za ka da ga ta dama wa za ka ga ta);
 - wyodrębnianie wyrazu rozpoczynającego się daną, umówioną głoską z ciągu różnych wyrazów
 - wypowiadanych przez prowadzącego;
 - zabawa w szukanie rymów do danego wyrazu.
 
Ćwiczenia oddechowo – fonacyjne
- zabawy z samogłoskami, np.: powolny głęboki wdech – ręce unoszą się w górę, powolny długi wydech wraz z fonacją aaaaaaaaaa…. lub oooooooo…. lub uuuuuuuu…
 - ręce opadają na dół („syrena alarmowa”), to samo, tylko zamiast ruchu rąk, jednoczesne z wydechem i fonacją rysowanie ślimaczków, wężyków lub dowolnych obrazków;
 - zabawy ze spółgłoskami, np.: naśladowanie odgłosów otoczenia
 - szumiący wiatr: szszszszsz…, szeleszczące liście: sz, sz, sz, sz, syczący wąż: sssssssss….., wypuszczająca parę lokomotywa: f, f, f, f, fffffffffffff….., jadąca lokomotywa: cz, cz, cz, cz, bzyczenie osy: zzzzzzzzzz…., piłowanie drewna: ż, ż, ż, ż;
 - wymawianie na wydechu ja najdłużej dowolnej samogłoski;
 - zawody – kto wymieni więcej na jednym wydechu – np.: imion, kolorów, zwierząt, kolejnych liczb itp.;
 - śpiewanie prostych znanych piosenek lub improwizowanie własnych.
 
Opracowała: Sylwia Krakowiak