Propozycja kilka zabaw przeznaczonych dla dzieci z kl.I-III, które mają problemy z nauką liczenia:

1. Gry typu ściganki (kto pierwszy dotrze do mety). Można wykorzystywać gotowe gry lub rysować trasę, razem z dzieckiem, na dużej kartce papieru.
W najprostszej wersji używamy jednej kostki, w trudniejszej rzucamy 2 kostkami lub 3 kostkami (2 w tym samym kolorze, 1 inna – oczka z takich samych kostek dodajemy, a z kostki w innym kolorze odejmujemy od tej sumy).

2. Gra w kości (z użyciem 3, 4 lub 5 kostek do gry). Zliczamy sumę oczek. Kto ma więcej ten wygrywa. Powtarzamy wiele razy. Każde zwycięstwo zaznaczamy na kartce. Na koniec zliczamy, kto odniósł najwięcej zwycięstw.

3. „Przeprawa przez rzekę” Na kartce papieru rysujemy rzekę i po jednej stronie 12 numerowanych stanowisk, które gracze obstawiają swoimi „zawodnukami” (potrzebujemy ok. 10 zawodników dla każdego gracza – mogą być pionki w tym samym kolorze lub guziki). Stanowiska obstawiamy dowolną ilością zawodników lub pozostawiamy puste np. 1. Gracze rzucają 2 kostkami. Jeżeli gracz ustawił swojego zawodnika na numerze, który został wyrzucony (suma oczek na 2 kostkach) zawodnik przeskakuje przez rzekę na drugą stronę. Wygrywa ten kto jako pierwszy przeprowadzi wszystkich zawodników na druga stronę rzeki.

4. „Zbieranie 15” Potrzebujemy 1 ale lepiej 2 talii kart, bez figur. Można używać Jokera. Karty leżą na „stosiku” na środku stolika. Każdy z graczy otrzymuje 5 kart, które układa przed sobą tak, aby pozostali gracze też je widzeli. Zadanie polega na wybraniu spośród posiadanych kart takich, których suma wynosi 15. Może ich być od 2 do 5. Wybrane „piętnastki” zabieramy dla siebie a na ich miejsce dobieramy ze stosiku tyle kart aby nadal mieć 5 kart. Grę kontynuujemy do czasu wybrania wszystkich kart ze stosiku. Na koniec liczymy ilość zdobytych kart. Wygrywa ten kto zdobył najwięcej. Uwaga: Może się zdarzyć, że z posiadanych kart nie da się zebrać 15. W takiej sytuacji gracz ma prawo dobrać sobie szóstą kartę.
W kolejnej rozgrywce możemy zbierać 13, 14 lub inną wspólnie ustaloną sumę.

5. Naprzemienne układanie i rozwiązywanie zadań. Rodzic układa łatwe zadanie dla dziecka. Dziecko rozwiązuje zadanie. Następnie prosi aby dziecko ułożyło zadanie dla niego. Rozwiązuje zadanie „głośno myśląc”.

6. Rysujemy na kartce „Maszynę”. Ta maszyna np. dodaje 3 do tego co do niej wrzucimy. Wrzucamy do niej 2. Ile wyrzuci? lub Ta maszyna wyciska sok z pomarańczy i rozlewa go do butelek. Z 2 pomarańczy robi 1 butelkę soku. Wrzucamy do maszyny 6 pomarańczy. Ile butelek soku zrobi maszyna? itp

7. „Odgadnij o jakiej liczbie myślę?” Przygotowujemy długi, wąski pasek papieru (szer. ok. 3-4 cm) na którym zaznaczany np. 20 pól, które kolejno numerujemy oraz dwa inne czyste paski papieru tej samej długości. Na małej karteczce zapisujemy jakąś liczbę, tak aby dziecko jej nie widziało. Mówimy „Zgadnij o jakiej liczbie myślę?” Dziecko zgaduje. Zależnie od jego odpowiedzi mówimy np: ona jest większa i czystym paskiem zasłaniamy wypowiedzianą przez dziecko liczbę i wszystkie liczby od niej mniejsze. Dziecko zgaduje dalej. Teraz wypowiada liczbę, która np. jest większa od naszej. Mówimy ona jest mniejsza i zasłaniamy tę liczbę i wszystkie od niej większe.    Kontynuujemy do czasu aż dziecku uda się odgadnąć. Potem zamiana; dziecko zapisuje liczbę a my odgadujemy.