Drogi Rodzicu,

Zapraszam Cię do wspólnych ćwiczeń ze swoim dzieckiem, prezentuję ciekawe ćwiczenia logopedyczne z zakresu motoryki języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy oraz ćwiczenia oddechowe, oddechowo- fonacyjne i słuchowe. W zależności od wady wymowy, ćwiczenia dostosowane są zarówno do młodszych, jak i nieco starszych dzieciaków. Życzę powodzenia :-)

 

Ćwiczenia logopedyczne

Ćwiczenia języka:

  • wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej,
  • klaskanie językiem, naśladowanie głosu konia,
  • dotykanie językiem górnych zębów po stronie wewnętrznej, podczas szerokiego otwierania jamy ustnej – zabawa liczenia zębów,
  • naśladowanie mycia zębów,
  • cofanie języka w głąb jamy ustnej zaczynając od górnych zębów,
  • naśladowanie mlaskania,
  • „mycie” językiem podniebienia,
  • oblizywanie górnej wargi później dolnej,
  • wypychanie językiem policzków,
  • śpiewanie znanych melodii na sylabach: la, lo, le, lu, ly.

Ćwiczenia warg:

  • cmokanie ustami,
  • wysuwanie zaokrąglonych warg do przodu (ryjek świnki),
  • wydawanie odgłosów:

Krowy – mu, mu,

Kukułki – kuku, kuku,

Sowy – hu, hu, hu,

Psa – hau, hau,

Rybki – plum, plum,

Pukania – puk, puk, puk,

Uderzenia – buch, buch.

  • wysuwanie warg do przodu, a następnie naprzemienne ich otwieranie i zamykanie – naśladowanie pyszczka rybki,
  • nakładanie dolnej wargi na górna i odwrotnie,
  • wymawianie samogłosek i-u, a następnie a, e, i, e, u,o, y,
  • dolną wargą zasłonić dolne zęby i odwrotnie górną wargą zasłonić górne zęby,
  • dmuchanie przez złączone wargi, lekko wysunięte do przodu.
  • układanie warg w kształcie ryjka, a następnie ich rozsuwanie do uśmiechu.

Ćwiczenia podniebienia miękkiego:

  • ziewanie (podnoszenie i opadanie podniebienia),
  • kaszel z językiem wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej, „Chory Miś”,
  • chrapanie na wdechu i wydechu,
  • wymawianie sylab: ak, ka, ku, aka, oko, uku,
  • oddychanie: wdech przez nos, wydech przez usta,
  • głęboko wdychamy powietrze nosem, wydychamy ustami (usta cały czas otwarte),
  • wdychamy powietrze ustami i wydychamy ustami, nos zatykamy,
  • buzia otwarta, czubek języka na dole – energicznie wymawiamy „k”, „u-k”, „ch”, „uch”,
  • buzia otwarta – naśladujemy gęganie gąski (pracuje tył języka i podniebienie),
  • chrząkanie,
  • naśladowanie płukania gardła,
  • buzia otwarta, język na dole – chuchamy,
  • wciągamy powietrze przez rurkę, przenosimy watkę lub kawałek styropianu na inne miejsce.

Ćwiczenia oddechowe:

  • wdech przez nos, (powoli, zapamiętujemy zapach kwiatka) wydech ustami,
  • wykonanie wdechu i zdmuchiwanie świeczki (powoli, szybko) na wydechu,
  • wykonywanie wydechu wymawiając „s” z jednakową głośnością, (wypuszczanie Powietrza z balonika),
  • wykonanie wydechu wymawiając „s” raz ciszej, raz głośniej
  • wydmuchiwanie baniek mydlanych przez słomkę,
  • zdmuchiwanie płomyka świecy przy zwiększanej stopniowo odległości,
  • dmuchanie na kłębuszki waty, papierowe kulki, piłeczki, zawieszone na stelażu waciki, gąbki, zabawki, wiatraczek, chorągiewkę,
  • nadmuchiwanie balonów jednym wydechem,
  • huśtanie ulubionej zabawki. Dziecko leży na plecach, na brzuchu ma położoną zabawkę, wdech – unoszenie zabawki do góry, wydech opuszczanie zabawki,
  • chłodzimy gorącą zupę,
  • zdmuchiwanie mlecza,
  • odtajanie zamarzniętej szyby,
  • dmuchanie na waciki (zawody – kto dalej dmuchnie),
  • piłeczki pingpongowe- kto dmuchnie piłeczkę do bramki,
  • śmiech:

staruszki – he, he, he

kobiety – ha, ha, ha

mężczyźni – ho, ho, ho

dziewczynki – hi, hi, hi.

Ćwiczenia żuchwy:

  • zamykanie i otwieranie domku – szerokie otwieranie buzi, jak przy wymawianiu głoski „a”, zamykanie buzi;
  • „grzebień” – wysuwanie żuchwy, zakładanie dolnych zębów na górną wargę i przesuwanie nimi po niej; zakładanie górnych zębów na dolną wargę i brodę (na zmianę) i poruszanie po nich;
  • „krowa” – naśladowanie przeżuwania trawy przez krowę;
  • guma do żucia – żucie gumy lub naśladowanie tej czynności.

Ćwiczenia słuchowe

Ćwiczenia wrażliwości, pamięci słuchowej, analizy i syntezy słuchowej, słuchu fonetycznego i fonemowego

  • rozpoznawanie odgłosów z otoczenia – wszelkich możliwych słyszanych w danej chwili;
  • rozpoznawanie odgłosów wywołanych celowo przez prowadzącego (po uprzednim zapoznaniu się z nimi);
  • rozpoznawanie głosów zwierząt, pojazdów lub sprzętów gospodarstwa domowego nagranych na płycie;
  • zabawa „Kto zawołał?” – rozpoznawanie głosu wołającej osoby;
  • zabawa w odnajdywanie ukrytego grającego przedmiotu;
  • wyodrębnianie wyrazów w zdaniu – ilość wyrazów można zaznaczać ilością odkładanych przedmiotów, np. klocków;
  • liczenie sylab w wyrazach;
  • rozpoznawanie początkowej lub końcowej głoski w wyrazach;
  • wyodrębnianie danej, umówionej sylaby z ciągu różnych sylab wypowiadanych przez prowadzącego (da ma wa za ka da ga ta dama wa za ka ga ta);
  • wyodrębnianie wyrazu rozpoczynającego się daną, umówioną głoską z ciągu różnych wyrazów
  • wypowiadanych przez prowadzącego;
  • zabawa w szukanie rymów do danego wyrazu.

Ćwiczenia oddechowo – fonacyjne

  • zabawy z samogłoskami, np.: powolny głęboki wdech – ręce unoszą się w górę, powolny długi wydech wraz z fonacją aaaaaaaaaa…. lub oooooooo…. lub uuuuuuuu…
  • ręce opadają na dół („syrena alarmowa”), to samo, tylko zamiast ruchu rąk, jednoczesne z wydechem i fonacją rysowanie ślimaczków, wężyków lub dowolnych obrazków;
  • zabawy ze spółgłoskami, np.: naśladowanie odgłosów otoczenia
  • szumiący wiatr: szszszszsz…, szeleszczące liście: sz, sz, sz, sz, syczący wąż: sssssssss….., wypuszczająca parę lokomotywa: f, f, f, f, fffffffffffff….., jadąca lokomotywa: cz, cz, cz, cz, bzyczenie osy: zzzzzzzzzz…., piłowanie drewna: ż, ż, ż, ż;
  • wymawianie na wydechu ja najdłużej dowolnej samogłoski;
  • zawody – kto wymieni więcej na jednym wydechu – np.: imion, kolorów, zwierząt, kolejnych liczb itp.;
  • śpiewanie prostych znanych piosenek lub improwizowanie własnych.

Opracowała: Sylwia Krakowiak